Cerita ini hasil karangan saya pribadi atas nama A. Langgeng Prayogo untuk bahan lomba mengarang cerita pendek berbahasa osing tahun 2014 bulan April yang lalu di Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Banyuwangi. Naskah ini masih asli dan belum direfisi oleh editor dan penerbit.
Perhatian : Dilarang keras mengcopy, memperbanyak atau menerbitkan tanpa seijin penerbit buku Kembang Ronce dan editor Bapak Antariksawan Jusuf https://www.facebook.com/antariksawan.jusuf?fref=photo dan Ibu Hani Z. Noor https://www.facebook.com/hani.z.noor.5.
Naskah ini dilindungi Undang-Undang Hak Cipta
Naskah ini dilindungi Undang-Undang Hak Cipta
Sun
Dadekaken Siro Seblang
Srenggenge surup ring kulon Gunung Sriwulung, tondo dino wes ngarepaken bengi. Wong-wong tani runtang-runtung mulih teko ring sawahe. Suworo andzan mangkat dilantunaken ring Langgar Langgar Deso Kemiren. Petenge bengi nyerungkub deso lereng Idjen iku.
Suworo tangis kerungu ring antarane gedheg umah-umah
tikel hang dempet-dempetan. Semi anake Mak Midhah nangis singono tambane. Mak
Midhah bingung seng ketulungan golek tombo dingo menenganken anake hang nangis
mau.
“Cep byeng.. wes menengo.. anak isun wes menengo.. ojo nangis,
kelantur-lantur, bangur turuo…”
Bengi melebu dalu, sayub-sayub mocoan lontar yusuf ring Sanggar
kerungu ring kuping. Derese banyu blabur ngerameaken kampung hang sintru iku.
Mulo Semi seng gelem meneng mergo loro ring awake. Mboh lara paran lare iku,
sampek entek awake.
Mak Midhah diteraken tonggone nyang Kenjo golek dukun hang biso nambani Semi.
Tapi yo seng gelem waras. Wes pirang-pirang dukun diparani, tapi sengono uwahe
wong lara, tetep baen Semi seng gelem waras.
“Wes byeng.. lara paran endane siro iki yo seng gelem waras..? Duh
Gusti.. Isun wes seng weruh maning arep mlaku nyang endai.. Yoro tulungen anak
isun iki Gusti...”
Ambi nangis mak Midhah nggindong lare umur sepuluh tahun uku ring arep umahe..
Ambi nangis mak Midhah nggindong lare umur sepuluh tahun uku ring arep umahe..
Dudu’ Semi bain hang lara dewek. Akeh tonggone Semi hang
larane podo, malah wes akeh hang singono umur.
Wong sak deso podo bingung ring penyakit hang gelis nulare iku. Ono salah
siji dukun weruh ring arane penyekit iku.
“Penyakit iku arane pageblug dulur.. Riko kabeh ojo turu dewekan ring
penggawangan. Turuo ring lemah ajaken anak riko pisan..”
Sakat ono unen-unen gedigu wong-uwong sengono hang wani
turu dewek ring umahe. Kadung arepe turu pating nggelar keloso ring bale utowo
jerumahe dewek-dewek.
Mak Midhah nggowo Semi ring umahe Pak Lurah kerono wedi
turu dewekan ring umahe. Tengah wengi Semi nangis sak anter-antere. Motone
mendelik bareng ambi awake hang keter-keter koyo wong kejiman. Uwong-uwong podo
tangi kabeh. Mak Midhah bengung lan gemeteran.
“Duh Gusti,
apuwo ndane anak isun iki yoh ? Kari
seng mari-mari larane…
Byeng.. rungokeno Emak ya byeng.. Kadhung sira waras, sun dhadekaken Seblang, kadhung sing yo sing..” Mak Midhah ngucap janji kadung anake waras arep didadhekaken seblang.
Byeng.. rungokeno Emak ya byeng.. Kadhung sira waras, sun dhadekaken Seblang, kadhung sing yo sing..” Mak Midhah ngucap janji kadung anake waras arep didadhekaken seblang.
Rungu abene mak’e ngomong gedigu, rodo suwi Semi meneng
terus turu ring gindonane mak’e. Ambi di iyong-iyong, Semi di tembangaken
gending-gending kuno. Mugi biso ngilangaken larane awake Semi.
Subuh, gedhogan pari muni ono ring pawon-pawon Umyah Osing.
Wong melaku ring Langgar yowes podo jujug. Mak Midhah ngedusi Semi ring sumur
mburi umahe, seng koyo biasane Semi meneng dung didusi. Awake Semi yo seng kari
panas koyo mambengi. Semi waras teko larane. Podo ring janjine, Mak Midhah arep
ndadhekaken Semi Seblang.
Kisuke poro dalang lan sesepuh deso kumpul ring Umyah
Adhat kanggo ngonokaken ritual seblang mau. Sedurunge mangkat podo selametan
ring petilasan Buyut Cili ring sawah deso Uli-ulian. Mari digu kabeh uwong podo
kumpul ring umahe Mak Midhah talae Seblang-seblangan arep mangkat diarak mideri
deso. Ambi nganggo omprog teko pupuse
gedhang sobo hang nduwure dipasangi koco cilik ambi kembang setaman, Semi diarak
ring dalan-dalan deso hang magih lemah iku. Pas tekan ujung deso diadzani seng
lali pisan didongani makne desone diparingi aman lan sebele ilang.
Semi, lare hang mageh umur sepuluh tahun mau katon ayu
koyo tah Dewi Sri. Nganggo sarung gajah oling, dikembeni lan diomprogi, Semi
ditekepi motone ring emak’e hang ono ring mburine ambi nyekel nyiru. Mbah dukun
moco jampi-jampi ambi nyekel pangasepan. Cicire nyiru teko ring tangane Semi,
iku tondo Semi wes kejiman lan ritual Seblang dikawiti. Semi njuget ono ring tut-tutane
dukune, diterusaken ring nduwure mejo kuno ring arepe Umyah Adhat. Tabuhane
kendang, kempul, saron, gong lan biola, ditembangi tembang krimping sawi hang
ngenes ati.
Sakat dino iku, Kuasane Allah uwong kampung podo
diparingi seger kabeh. Mulo iku, Seblang terus dinggo nyelameti bersih deso
ring Kemiren tiap tahune. Saiki Semi hang wes dadi perawan ayu duwe karep yoiku
dadi Gandrung hang sakat bengen dimainaken ambi wong lanang hang dipacak’i ayu.
“Mak,
isun arep njaluk idjin
riko… isun arep dadi gandrung wadhon…”
“Ulih byeng.. wes lakonono hang dadi karepe atiniro… Mugi siro terus dijangkungi hang Moho Kuoso.. Emak mung biso mujekeno…”
“Ulih byeng.. wes lakonono hang dadi karepe atiniro… Mugi siro terus dijangkungi hang Moho Kuoso.. Emak mung biso mujekeno…”
Sakat
Semi dadi gandrung, kanca-koncone wadhon podo milu ajar tari gandrung. Sakat
iku pisan era gandrung lanang dipungkasi, kerono Agomo Islam yo seng nguliaken
lanang didendeni koyo wadhon.
***
Saben tahun saiki Seblang dionokaken ring Kemiren kanggo
bersih deso. Gadug ring keturunane Seblang hang telakhir ring Kemiren yoiku Sapuah,
ono wong tuwek lanang hang kearan Mbah Tompo tuku sakperangkat kesenian Barong
teko Mbah Sukip hang umahe ring Deso Dandang Wiring (Penganjuran). Jare Mbah
Tompo mari ditekani Wong Ngganteng ring impene hang dikongkon Buyut Cili kon
nggawe endase Barong lan pelakon gamelan.
Seng suwi sakat Mbah Tompo duwe kesenian Barong, Sapuah
hang magih dadi seblang moro-moro kejiman ring umahe. Seng ono wong weruh apuwo
Sapuah moro-moro kejiman kerono seng ono hang njampi-njampi. Sapuah ngomong
ring dukun hang arep nambani yane katek besek-besek. Njaluk gok Seblang iku
dienyang ring kidule deso Kemiren wangune yo deso Uli-ulian (Olehsari).
”Rika saiki wis ngedegaken Barong. Mula iku, Seblang isun elih nyang
Uli-ulian. Kadine mulai saiki, Seblang aja maning dionokakenken ring Kemiren,
mergo uwong bisa lara kabeh. Lan sebalike, aja ana Barong ditanggap ring
Uli-ulian, mergo uwong bisa mati kabeh....!!”
Ngerti
gok hang ngomong iku duduk awake Sapuah, dukun lan sesepuh deso nuruti
kongkonan mau. Seblang dielih ring Uli-ulian dititipaken ring Buyut Deso
Uli-ulian. Seblang hang maune asale teko ring Deso Kemiren saiki duwene wong
Uli-ulian, wong loro kampung mau wes janjian sengoleh jugil seng nurut janjine.
Artine,
tahun ngarep dung wayahe bersih deso, ring Kemiren sengono maning Seblang. Tapi
ngango Barong hang di’ideraken keliling deso hang diarani Barong Ider Bumi, tepak
ring lebaran rong dino. Gedigu pisan ambi Seblang dijugetaken ring deso
Uli-ulian pitung dino mari lebaran.
Seblang
mulo ayu. Kesenian sakral teko Telatah Osing hang dadi cikal bakele kesenian
Gandrung lan Barong Ider Bumi Deso Kemiren. Kudu lare perawan hang mulo aseli
keturunan Seblang kawitan ”Semi” hang ngelakoni. Mugo ojo ono lunture
lare osing njogo seni budayane embah buyute..
Leren
Seblang Olehsari Photo
Perhatian : Dilarang keras mengcopy, memperbanyak atau menerbitkan tanpa seijin penerbit buku Kembang Ronce dan editor Bapak Antariksawan Jusuf https://www.facebook.com/antariksawan.jusuf?fref=photo dan Ibu Hani Z. Noor https://www.facebook.com/hani.z.noor.5.
Naskah ini dilindungi Undang-Undang Hak Cipta
Tidak ada komentar:
Posting Komentar